Space Hulk
Dnešní díl vám přiblíží jednu z legend mezi deskovými
hrami s figurkami, která je s námi už od roku 1989 a v pravidelných intervalech se stále
vrací, ve vylepšených verzích, na pulty obchodů. Co je naprosto skvělé, vždy
se velice dobře prodává.
Tento díl se nebude zabývat příběhovým pozadím celého univerza, ale konkrétní hře jako takové. Space Hulk spadá do univerza Warhammer 40000 od společnosti Games Workshop a kdo by měl přeci jen zájem se o tomto univerzu dočíst více, odkáži ho na náš předcházející díl, který může být takovou pomyslnou vstupním branou i do této hry, nebo na jiné zdroje, kterých je internet plný.
Napříč celou galaxií
vede Impérium válku proti mnoha smrtelným nepřátelům lidstva. Nicméně, žádný
není tak strašlivý jako obávaní Genolupiči (v originále Genestealer). Tyhle
příšerné šestinohé nestvůry cestují galaxií v opuštěných vracích lodí, hledaje
nové planety.
V roce 40996 narazila hlídka Imperialního
Námořnictva, prolétající sektorem Secoris, na velký vesmírný vrak unášený
gravitačním polem hvězdy. Čtvrtá planeta systému Secoris byla hustě zalidněným
světem, obývaným více než padesáti miliardami lidí. Bylo to centrum obchodní a
vojenské aktivity a hrozba způsobená blížícím se vrakem byla nedozírná. Obávaje
se nalodění na plavidlo s vlastními muži, vyslal kapitán, velící flotile,
zprávu do blízké pevnosti - kláštera Krvavých andělů. Kapitula odpověděla a
během tří týdnů dorazily síly Krvavých andělů pod vedením kapitána Sangalla do
Secorisu.
Ohromná velikost vesmírného vraku a jeho malá vzdálenost od čilých obchodních
cest vedoucích systémem předem vyloučila systematické bombardování - trosky by
představovaly vážný problém pro prolétající plavidla. Místo toho kapitán
Sangallo vyslal rozsáhlý výsadek na palubu vraku. První část výsadku se
nesetkala s téměř žádným problémem. Brzy ale Krvaví andělé narazili na rostoucí
odpor, když se pokoušeli ovládnout funkční kontrolní místnost a strojovnu.
Během třiceti minut se začali Genolupiči probouzet z hibernace ve velkých
počtech a Sangallo povolal zálohu na podporu obrany perimetru v okolí výsadku a
sám se ujal vedení posil.
Některé z vás možná okamžitě napadne, zda má třicet let stará hra pro dva hráče stále co nabídnout i mladším hráčům deskových her. Do jisté míry určitě má, byť je můj pohled zkreslen kladným vztahem k figurkovým hrám všeobecně.
Hra má velice jednoduchá pravidla a pokud bychom vytáhli to nejdůležitější z nich, vejdou se v pohodě na dvě stránky. Pravidla jsou přístupná a herní mechaniky jednoduché, velice rychle se dostanou do krve a hráči si užívají každý svůj tah, napjatou a hutnou atmosféru.
Ve hře proti sobě nastoupí speciální jednotka Vesmírných
mariňáků, tzv. Terminátorů, kapituly Krvavých andělů, kteří se v troskách
vesmírné lodi pokusí, pro svou kapitulu, získat zpět svou čest a Genolupičů,
kteří po zabití Vesmírných mariňáků vyrvávají z jejich padlých těl genové štěpy
a modifikují tak svá další stádia vývoje.
Především u Terminátorů Krvavých andělů je kladen důraz na taktiku, jejíž podstatnou
součástí je využívání krytí svých bratrů ve zbrani. Pohyb silně obrněných a
vyzbrojených Terminátorů po palubě vraku je omezen a toto omezení reprezentuje
stísněné prostory, kterými není snadné se, coby Terminátor, prodrat. Navíc je
jejich herní čas a tedy i čas na přemýšlení hráče časově omezený. Svého nepřítele nevidí, dokud
fyzicky nestanou tváří v tvář v úzké chodbě. Terminátoři vidí na herní ploše pouze žetony,
které symbolizují signály z detektoru pohybu, ale o počtu nevědí nic.
Genolupičů je pochopitelně mnohonásobně více a jejich výhodou je především rychlost, se
kterou se pohybují a jejich moment překvapení. Spolu s dlouhými, smrtícími
pařáty zakončenými ostrými drápy, si v boji na blízko lehce poradí i s
nejsilnějším terminátořím pancéřováním.
Krvaví andělé, neschopní
zajistit důležité cíle, zaměřili pozornost na vnitřní oblasti lodi s cílem vyhledat
spící Genolupiče. Avšak jejich útok jen celý proces urychlil a brzy byli
Vesmírní mariňáci obklíčeni tisícovkami Genolupičů. Za těžké krycí palby,
zajišťované první rotou Terminátorů, se pokusil Sangallo uvolnit své obklíčené
jednotky. Nakonec byl donucen vyslat kupředu i Kvavé anděly, chránící přistávací
zónu, aby zajistili bezpečný "koridor" zpět k výsadkové lodi.
Útok Genolupičů na chvíli polevil a zdálo se, že se budou moci Krvaví andělé
stáhnout a znovu zaujmout vhodné postavení. Bohužel ale neměl klid dlouhého
trvání. Genolupiči zpozorovali taktiku Vesmírných mariňáků a zaútočili s cílem
oddělit je od munice a podpůrného personálu v přistávací zóně. Bitva se změnila
v čirou anarchii, když se některé jednotky pokusily prorazit do cílových
oblastí, zatímco jiné se stahovaly zpět, směrem k výsadkovým modulům. Rozdělené
skupinky Krvavých andělů byly roztrhány jedna po druhé v drtivé záplavě
nepřátel.
Obsah krabice je neskutečný a naprosto vymazlený
(nenašel jsem vhodnější výraz, který by dostatečně vystihoval to, co po
otevření těžké krabice uvidíte)! Co vyloženě bije do očí a čeho si, kromě
nádherných figurek, všimnete jsou herní desky, které do sebe skládáte jako
puzzle a tvoříte z nich herní mapu. Je to opravdový kus kartónu, který jsem
doposud v žádné jiné hře neviděl. Nemyslím jen tloušťku kartónu, ale kvalitou zpracování, kdy ani jeden z kartónových dílků není zcela generický.
Pomyslnou třešničkou na dortu je pak silné perforování těchto herních desek a
hráči hned vidí, spíše vnímají, jednotlivá herní pole a na herním stole
vypadají spolu s nabarvenými figurkami úchvatně.
Nutno podotknout, že hra neobsahuje nabarvené modely, které by hru neskutečně
prodražilo.
Části map spolu dokonce mohou tvořit, pomocí žebříků, vícepodlažní
úrovně.
Po více než šesti
stech letech od tragédie na Secorisu, díky obrovské náhodě, vystoupil z warpu
vesmírný vrak, přezdívaný Krvavými anděly, Hřích věčného zatracení, jen pár
světelných let od domovského systému Baal.
Každý válečník byl toho dne pod velkým tlakem. Vyčištění vesmírného vraku od Genolupičů
a umožnění archeo-technologům a techno-kněžím provést kompletní průzkum starodávných
plavidel bylo pro Krvavé anděly otázkou cti. Cokoli jiného by jen dále
podlomilo sebeúctu celé kapituly a zbavilo ji veškerého respektu a autority.
Proto si kapitán Raphael a jeho bojovníci nemohli dovolit selhat.
A právě do této časové linky, hra Space Hulk, hráče zavede. Hra
se skládá z 12 tématických misí spojených do jedné kampaně. Jak už bývá u her
od Games Workshop zvykem, každou misi provází dlouhý text (text v tomto článku,
psaný kurzívou, pochází z knihy misí 3. edice hry), který hráče dostatečně nabudí
energií a ti se po hlavě vrhají do plnění jednotlivých úkolů.
Díky tomuto
systému misí hra postupně dávkuje také obtížnost a ne vždy jde o eliminaci
protihráče, což potěší, přestože je boj stále velice důležitý.
Boj jako takový je kostkový a tedy zcela v rukou náhody.
Hráč, který ovládá
jednotku Krvavých andělů disponuje jednou, nemalou, výhodou a pomáhá mu čelit
přesile Genolupičů. Na začátku každého kola si totiž hráč náhodně vylosuje Velící žeton,
jehož hodnota se pohybuje od jedné do šesti, který hráči dává pro dané kolo více
akcí, protože každý Terminátor má v základu pouhé čtyři akce.
Tyto žetony
pomáhají hráči provádět různé úkony, které by ve svém tahu jinak nestihl, ale
především dovoluje hrát a reagovat v tahu protihráče. Hodnota Velícího žetonu je pro hráče Genolupičů skryta.
Počet kol není omezen, ale hra dříve nebo později hráče, kteří hrají staticky a zaseknou se na jednom místě, potrestá a to udržuje oba hráče v napětí a tak je Space Hulk od začátku až do konce napnutou partií.
Krabice první edice Space Hulk obsahovala tři desítky figurek, takřka padesát mapových dílů, pár šablon, žetony dveří a pět kostek. Space Hulk se stal hitem a v roce 1990 vyšla hned dvě rozšíření Deathwing a Genestealer, přinášející komplexnější pravidla pro nové jednotky, využívání psychických sil a další mise. Teprve v roce 1991 byly mise spojené do jedné kampaně.
Koncept druhé edice byl hodně přepracován a změnil se systém celé hry. Odstraněny byly přesýpací hodiny, které časově omezovaly tah Vesmírných mariňáků a žetony extra akcí, které už nedovolovaly hrát Terminátorům Krvavých andělů v kole Genolupičů. Grafickými úpravami a revizí prošla nejen pravidla, ale také kniha misí.
Třetí edice Space Hulk získala na přelomu let 2009 a 2010
hned několik ocenění. Těmi zásadními jsou například:
Vítězství v soutěži Golden Geek v kategorii Nejlepší desková hra pro dva hráče
nebo vítězství v soutěži Origins Nejlepší desková hra.
Obsah čtvrté edice hry je takřka totožný se třetí, přestože pár, spíše kosmetických, změn proběhlo. Těmi zajímavějšími věcmi, které hra oproti třetí edici nabídla, jsou čtyři extra mise a žeton Turbo-výtahu. Novinkou v této edici jsou také tři mini kampaně určené pro modely kapitul Dark Angels, Ultramarines a Space Wolves, vydané pro iPad. Každá z mini kampaní obsahuje tři mise.
Kvůli nedostatečným
informacím vysadil raději Raphael své bojovníky za pomocí výsadkových torpéd,
než aby vkládal důvěru v rozmary teleportační technologie. Obrovské, raketám
podobné, výsadkové lodě prorazily vnější trup vesmírného vraku. Vesmírní Mariňáci
vystoupili z útočných lodí a pohotově vytvořili obranné pozice.
Byl zajištěn perimetr, ve kterém se mohli technici a další podpůrný personál
přesunout na palubu vesmírného vraku. Tahle základna měla být zásadní pro
úspěch Krvavých Andělů a měla zajišťovat munici a opravy pro Vesmírné Mariňáky
na jejich postupu z přistávací oblasti.
Aby si zajistil přehled nad situací, zůstal kapitán Raphael na palubě útočného
křižníku Andělský Meč. Odtud byl schopen udílet strategické cíle jednotkám
uvnitř vesmírného vraku a ponechat individuální mise na iniciativě, tréninku a
zkušenostech seržantů každého pětičlenného oddílu.
Tím, že se sám nezúčastnil boje, si mohl kapitán Raphael
udržovat strategický přehled, který chyběl při setkání Krvavých Andělů na
Secorisu a zajistit, aby byli Vesmírní Mariňáci a jejich zdroje efektivně
rozmístěny v nebezpečné a stále se měnící bitvě.
Díky široké hráčské základně vznikl nespočet misí a kampaní a existuje také editor misí, kde si vy sami můžete velice snadno vytvářet vlastní mise. Po odehrání oněch dvanácti misí nebrání nic tomu si vytvořit vlastní obsah nebo si stáhnout z internetu nějakou kampaň.
V posledních letech se dostal Space Hulk opět na monitory stolních počítačů.
První velkou reinkarnací byl, před zhruba šesti lety projekt studia Full
Control Studios, který převáděl deskovou hru na monitory. I přes své chyby si hra své hráče našla a mohl tak vzniknout mnohem lepší a propracovanější Space Hulk
nesoucí podtitul Ascension.
Se Space Hulk: Death Angel se také můžeme setkat, coby karetní hrou, ale bohužel fungovala nejlépe jako solitér a obchodně se jí příliš nedařilo.
Na závěr tohoto dílu asi to nejlepší, po domluvě můžeme tuto hru do klubu přinést a vy si jí tak vyzkoušet a zahrát.