Hrát či nehrát?

28.02.2022

Těžko hledám slova, jak v aktuálním světovém napětí začít psát tento článek, o dění v deskoherním klubu v Třešti. Jak zároveň shrnout několik akcí do jednoho smysluplného celku.

Naposledy jsme psali a lákali malé i velké hráče na kampaňové hraní ve hře Mice and Mystics. Bohužel musím konstatovat, že se nesešel dostatečný počet hráčů a tak jsme knihu příběhů nechali prozatím zavřenou a věnovali se jiným deskovým hrám, kterých rozhodně nebylo málo.

V tuto chvíli nemá moc smysl, zaobírat se detaily, co nízkou účast způsobilo nebo kde se stala chyba. Na tyto situace, musel klub nutně zareagovat a došlo nebo ještě v budoucnu dojde k řadě změn. Tou zatím nejvíce viditelnou je, že jsme se více zaměřili na plánování samotných akcí a také jsme zpřísnili počet lidí na akci. Zatímco se všude upravovala spíše horní hranice, my jsme upravili tu spodní. Minimální počet hráčů na jedné akci byl stanoven na čtyři, aby vůbec dávalo smysl něco podnikat.
Většina z nás jsou rodiči malých dětí, které zatím na deskovky nechodí a ten čas můžeme trávit se svými rodinami nebo si zahrát v domácím prostředí, které není zatíženo finančně.
Druhou menší změnou, a tady přiznám, že trochu pod nátlakem, jsme zlepšili komunikaci a to jak s lidmi, kteří nás sledují, tak především s aktivními hráči. K tomu používáme prostinký nástroj, Facebook. Všechna tato opatření, v rámci klubu a samotného organizování akcí pro veřejnost, velice prospěla.

Nad čím však více a více přemýšlím a členům už ledaco naznačil, je převedení sobotních deskoherních akcí už na pátek odpoledne a dále. Důvodem je především to, o čem jsem psal v předcházejícím odstavci, rodina.
S přechodem na pátek by jsme byli nuceni změnit současné prostory na soukromé, za které bychom nemuseli platit pronájem, který ruku v ruce s malou účastí pro klub znamená poměrně velkou zátěž. Podstatnou výhodou by bylo také to, že po předběžné domluvě bude možné hernu navštívit i v jiný termín. Všechny tyto změny nastanou až od 10. ročníku a zřejmě spustíme nějaké přechodné období, abychom měli dostatek času na vyhodnocení návštěvnosti a celkové spokojenosti většiny aktivních hráčů. Na Facebooku se bude objevovat řada anket, kde bude možné o změnách hlasovat

To jsme zabrousili do budoucnosti, která je nejasná a tak se nyní podíváme na veselejší a pozitivnější témata. Jak jsme psali v úvodu, i přes malou účast jsme stihli odehrát nespočet her, na kterých se také objevovaly nové tváře a to jak z Třeště, tak i jeho okolí.

Poměrně velkou oblibu si získaly hry na motivy počítačové hry Bloodborne a to jak tu karetní, tak i monumentální krabici plnou plastových miniatur. O čem deskové hry Bloodborne jsou?

Před dávnými časy učinili lidé v prokletém městě Yharnam děsivý objev: krevní terapie může ukončit každé utrpení. Tato léčivá síla s sebou ovšem přinesla děsivou nákazu, která proměnila obyvatele města v hrozivá monstra. S použitím síly Kalicha vstupují všichni hráči do katakomb Kalicha, kde budou společně čelit strašlivým bossům. Na konci však noční můře unikne ten, který nasbírá nejvíce krve...

Tolik z příběhového pozadí karetní hry, ve které se stanete společníkem tří až pěti lovců a vstoupíte s nimi do katakomb Kalicha. Všichni spolupracují jako tým, bojují s monstry a sbírají jejich ozvěny krve. Nemůžete však věřit svým spojencům dlouho, neboť na konci hry unikne nočním můrám katakomb pouze jeden jediný lovec, který vyhraje hru. Hráči s plněním hlavního cíle, musí u svých soupeřů sledovat náznaky zrady a být připraveni ve správný okamžik zareagovat.

Figurková hra Bloodborne je náročnější kooperativní hra, ve které hráči, coby lovci, prozkoumávají ulice samotného Yharnamu a musí si tak probojovat cestu mezi takřka nekonečnými zástupy bestií, monster a posedlými měšťany. Jen tak přežijí noc a vymýtí zdroj šílenství, které město pohlcuje.

Mimo jiné jsme se také věnovali karetní hře z prostředí druhé světové války, Odhodlaní. Na této akci bylo nejpozitivnější asi to, že se po dlouhé době do klubu vrátil jeden z hráčů. Karetní hru jsme si užili, přestože jsme hráli pouze úvodní scénář. Akci jsme zakončili kostkovou bitkou v Tokiu ve hře King of Tokio.

Během podzimu a následných měsících se na naše stoly dostaly hry od herního designera Vitala Lacerdy a to hned v podání Lisboa, ve které se hráči v 18. století snaží obnovit Lisabon po přírodních katastrofách. On Mars byl o osidlování a kolonizaci Marsu a jako poslední kousek se objevil Canban EV, kde se hráči stali manažery společnosti auto motive, specializující se na elektrická auta.
Všechny tři tituly spojuje, kromě designéra, několik klíčových prvků. Vždy se jedná o nejnáročnější a nejkomplexnější eurohry na trhu, kde buď neexistuje žádná náhoda nebo je na velice nízké úrovni. Druhým spojujícím prvkem je zpracování hry. Ať už jde o velice kvalitní komponenty, tak i detailní a sofistikovanou grafiku, o kterou se ve všech třech titulech postaral Ian O'Toole. Zpočátku tyto hry vypadají až děsivě, ale po pár kolech (pro zkušenější hráče) zjistíte, že do sebe vše zapadá a začnete si užívat ten "stroj", jak do sebe jednotlivá kolečka zapadají a mají vliv na další a další věci a v hlavě se vám začnou vařit závity a najednou zjistíte, že vám vlastně ani nejde o výhru samotnou.

Několikrát se naši návštěvníci mohli setkat s Českou fantasy hrou Legendy země Euthie, za kterou stojí trojice lidí. Jmenovitě Tadeáš Spousta, Markéta Bláhová a Petr Štich.

"Po staletích nekončících válek o moc se postupně v zemích Euthie probouzela temná magie Faer. Jeden z nejvyšších mágů, mocný Rasgaroth, této temnotě podlehl. Kdekoliv se objevil, vysával energii ze všeho živého kolem. Jeho moc tím jen nezadržitelně rostla a hrozilo, že celou Euthii pohltí zlo. Mágové z řádu Vis se proto tajně spojili, aby se pokusili zkázu odvrátit. Po letech strávených studiem zakázaných starých spisů a knih se podařilo najít způsob, jak probudit mocné draky, ovládnout je, a s jejich pomocí porazit Rasgarotha a jeho přisluhovače. Úsilí mágů bylo úspěšné, draci Rasgarotha roztrhali na kusy a z pevnosti Arakius zbyl jen popel. Války skončily. Někteří mágové ale prahli po větší moci a pokusili se mocné draky zneužít k vlastnímu prospěchu. Jejich magie však nebyla zdaleka tak silná, aby dokázali udržet draky pod svou kontrolou věčně. Draci se postupně vymanili z vlivu svých pánů a rozsápali každého, kdo je kdy ovládal. Řád Vis byl zničen. Dračí pomsta právě začala..."

Euthia je svým způsobem velice ambiciozní projekt, který odstartoval na Kickstarteru a v současné době je na pultech našich obchodů její druhá iterace. Ve hře je několik velice zajímavých mechanik a činností, které na hráče během hry čekají.
Jednou z nich je objevování a obsazování území, které hráči postupně odhalují. Hráči ve svém tahu hrají za svého hrdinu a aby se nenudili, tak v tazích spoluhráčů se mohou ujmout role monstra a užít si tak souboje s nimi. Nádherně to vyplňuje herní čas, kdy by hráč jinak čekal až odehrají ostatní. Jednou ze zásadních věcí ve hře je sbírání předmětů a obchodování s nimi, aby váš hrdina vytvořil set vybavení určitého typu, který mu dá další extra výhody.

Velké oblibě se také těší Brass Birmingham, kde se hráči stanou na přelomu 18. a 19. století vlivnými průmyslníky během průmyslové revoluce v Anglii. Opět se nám vrací na stoly strategický Worker Placement - Scythe, o kterém jsme pro návštěvníky webu více psali v sekci "Herní světy".

Co se ovšem opět zaseklo, je liga ve hře Warhammer Underworlds. Střídavě se nám nedaří vzájemně se potkávat, ať už kvůli Vánocům a jarním prázdninám, tak především kvůli různým nemocem nebo osobním věcem jednotlivých hráčů. Tento ročník bych ovšem rád dotáhl do konce a je zřejmé, že budeme muset odehrávat své zápasy přes léto. Když už jsme u toho Warhammeru a her od Games Workshop, tak se kolem Třeště začínají shlukovat hráči wargame her. O to více se těším na dokončení domácí herny, kde bychom se mohli scházet častěji a nebude to zasahovat do samotného programu třešťských Deskohraní. K armádám Tau, Dark Angels, Orks, Death Guard, Necrons, Ultra Marines a Tyranides přibydou Drukhari a Chaos Space Marines. Základna je na tak malé město opravdu početná. Udržet tento stav bude velkou výzvou.

Přes figurky se také dostaneme k poslední deskoherní akci, na které souběžně probíhal 3. Barvící workshop. Hodně jsme si povídali o barvách, práci s nimi a o různých technikách pro začátečníky. Pochopitelně si zájemci donesli vlastní barvičky a nějaké modely na barvení. Doufám, že to bylo pro všechny zúčastněné přínosné a berou to i jako příjemné vyplnění sobotního odpoledne. Naštěstí to byli jak barvíři, tak hráči a tak jsme spolu ještě zabojovali ve hrách Nájezdníci ze Skýtie a abstraktní převahovce o putování, objevování a obsazování území kmeny, ve hře Iwarí.

Co velice rád na tomto místě zmíním je představení jednoho z nás. Hráče, kamaráda a v neposlední řadě také malíře miniatur do deskových a wargame her, Petra Kubaštu z Jihlavy a jeho práci a zároveň nabídku, na namalování vaší deskové hry.

Odkaz na jeho web, kde se můžete jednak dozvědět více o Petrovi, ale hlavně se podívat na jeho hobby najdete zde.

Hráli se i jiné hry, rodinnějšího typu. Vzpomenout musím na Krabčáky a Lotry, kteří nám obrazně řečeno vytrhli trn z paty, kdy na akci dorazili "nečekaně čekaní hosté", začínající mladí hráči. Pro tyto případy nosíme s sebou do klubu hry, které spadají do ranku 8+ a je ve velké míře očekáváno, od hráčů, že alespoň zvládnou přečíst případný text na kartách. I s tím však dokážeme pomoci.
Sami se snažíme podporovat komunitu hráčů svými amatérskými překlady. V poslední době to byla karetní Engine Building hra, Furnace. Jakýkoliv překlad, zvlášť pokud se dělá i jeho grafické zakomponování do původního designu komponent, zabere velice mnoho času a toho teď opravdu moc není.

Na co dalšího se těšit na následujících akcích?
Předběžně jsme domluveni na předváděcí partii ve sportovní hře Blood Bowl, na kterou se v poslední době hráči často ptají. Více o této hře opět naleznete v naší sekci "Herní světy", kdy jsme jí věnovali extra prostor (zasloužený). Ukázka proběhne ještě ve starší verzi, jejíž výhodou je kompletní překlad pravidel do naší řeči. Každopádně by, v případě většího zájmu bylo dobré, ponořit se do aktuálních pravidel. Hlavně z důvodů příchodu nových týmů, hvězdných hráčů a podpoře od vývojářů.
Kromě toho by se měly také odehrát předváděcí bitvy v malé skirmish hře s miniaturami, Warcry. O tuto ukázku se postará náš hráč Lukáš. I této hře bychom se rádi věnovali více a pokusit se rozjet nějakou větší kampaň s vývojem bojovníků.

S největší pravděpodobností bude na stole rozložen Scythe a v klubu budou i další hry, o které si mimo jiné můžete napsat. My se poté pokusíme hru na akci donést. Přeci jen je, až na výjimky, většina her v soukromých sbírkách hráčů. Některé hry máme jako tzv., klubovky a půjčujeme je našim členům domů, na prázdniny a na dovolené.

Abych však odpověděl na nadpis celé této reportáže: "Hrát či nehrát?"
Za milovníky deskových her a všechny aktivní členy klubu deskových her v Třešti mohu s klidným svědomím napsat, rozhodně hrát!
Hraní si, je jedním z umění, které si lidé osvojili už před tisíci lety. Přestože tuto schopnost někteří lidé ze svých životů zcela vytlačili, zapomněli nebo přijali většinový názor společnosti, že hraní si je pro děti, provází hry náš život. Vyplňují naše dny, rozvíjí osobnost a mysl každého z nás, ale především rozvíjí komunikaci.  

Na tuto sobotu 5. března se opravdu těšíme, bude toho opravdu dost. Nejen na co se dívat, ale především možností posadit se ke stolu a zahrát si s námi nějakou tu deskovku.
Budeme se těšit i na Vás od 14:00 v budově Kina Máj.

© 2016 Jaroslav Dvořák. Václavské náměstí 1, Praha, 110 00
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky