Warhammer 40000

21.01.2018

Starý rok je ten tam a než se naplno roztočí kola chaosu a shonu všedních dní toho nového, rozhodl jsem se využít poslední volnější chvíle k příležitosti a představení dalšího herního světa, se kterým se můžeme setkat na stránkách řady knih, komiksů v počítačových hrách a v neposlední řadě hrách deskových a karetních, ale i v RPG, jednom celovečerním filmu a především v třešťském klubu deskových her, kde z tohoto světa máme řadu her.

Psát dnes budeme o světě Warhammer 40000. V Třešti můžeme z tohoto světa ochutnat hned několik her, o některých si něco málo napíšeme později, protože co hra to, svým obsahem, příběh pro samostatný článek. Než se však posuneme k představování nějaké té hry, bude nutné si nejprve letmo nastínit a pomyslně se dotknout základních kamenů tohoto temného milénia plného válek a sporů se spoustou ne zcela kladných postav, přestože zastávají v celém univerzu tu světlejší část populace.

Pokud máme hovořit o Warhammer 40000, musíme také zmínit starý, zničený fantasy svět klasického Warhammeru a jeho vzkříšení v podobě nové značky Age of Sigmar. Tyto tři světy totiž spojuje hned několik věcí. Jednak je jím autorské studio Games Workshop, čtyři bohové Chaosu, spousta nádherných miniatur, herních systémů a podobných herních mechanik.

Podstatnou a dalo by se říci nutnou znalostí tohoto univerza je vědět něco o čtveřici bohů Chaosu. Jsou jimi:

Khorne, Krvavý bůh.
Jeden z nejznámějších bohů Chaosu, Khorne je bohem krve a bitev. Sedí na měděném trůnu umístěném na ohromné hoře lebek, které byly získány jeho oddanými služebníky v jeho jméně. V každém směru, tak daleko, jak dokážete dohlédnout, je země pokryta roztříštěnými kostmi a hnijícími těly.

Nurgle, Pán rozkladu
Bůh Chaosu Nurgle vládne nad vším rozkladem a fyzickým pokřivením. Jeho doménami jsou nemoci a hniloba a on jimi rád obdařuje kohokoli, kdo po nich zatouží, a ještě raději pak ty, kteří je nechtějí. Pro čirou zábavu spouští mory a nové nemoci a pobaveně sleduje, jak se smrtelníci pokouší bojovat s nemocí a vynalézat lék. Mnoho Nurglových válek je vyhráno nepřímo skrze mory, které čistí zem před jeho armádami. Za zmínku stojí Nurglova hniloba, která svou oběť pomalu mění v moronoše, Nurglova démona.

Tzeentch
, Měnitel cest
Tzeentch je božským patronem uživatelů magie, pán kouzelníků bohů Chaosu. Znám také jako "Měnitel cest", věnuje Tzeentch nejvíce času a úsilí ovlivňování toku času a univerza, vede smrtelníky po stezce, která vyhovuje jeho konečným cílům, nezajímaje se o jakékoli neštěstí, které na jeho služebníky na této cestě čeká.

Slaanesh
, Temný princ 
Slaanesh je nejmladším z bohů Chaosu a zbylou trojicí je označován jako Princ Chaosu. Slaanesh je bohem potěšení, vážně, luxusu, umění a požitkářství. Slaanesh je manifestací všech skrytých neřestí, krutých vášní a tajných pokušení, které smrtelníci v obavách skrývají ve svých srdcích. 

Stejně tak, jako má mince dvě strany, tak i v tomto universu je opakem Chaosu řád, který zde zastávají především Imperiální garda a Space Marines se svými cíly a nenávistmi. Kromě nich se zde objevují i další zrádné a nevypočitatelné rasy, které nestojí na ničí straně a mají své plány na ovládnutí nebo dokonce zničení života v celém vesmíru.

Eldaři jsou neuvěřitelně pradávnou cizáckou rasou, která kdysi vládla obrovskému impériu napříč hvězdami. Pak přišly příšerné dny Pádu, kdy eldaři ztratili moc. Přestože jich je počtem jen pár, jsou eldaři jednou z technologicky nejpokročilejších ras v galaxii.

Necroni jsou záhadná rasa kostlivých válečníků, kteří leží ve svých stázových hrobkách po milióny let. Byli pradávní před letopočtem, předcházeli dokonce i eldary. Nyní se začínají probouzet, jelikož galaxie je zralá ke sklizni.

Orci zamořili každý kout galaxie. Jejich primitivní a robustní technologie, tvrdá fyziologie a nutkavé krvelačné chování znamená, že zůstávají stálou hrozbou čemukoli, s čím se střetnou.

Tau věří, že nyní je jejich čas; jejich rasa, jejich říše přinese jednotu všem. Neexistuje nepřítel, kterého by jejich technologie nemohla překonat, žádné dilema nemůže jejich věda nevyřešit. Samotné hvězdy budou překuty kvůli Vyššímu Dobru.

Temní eldaři jsou obávanou rasou, novodobými piráty, kteří zahajují zničující útoky po celé galaxii a neustále hledají nové oběti pro uspokojení svých zpustlých rozkoší. Tyranidi jsou nejrychleji se vyvíjející rasou v galaxii. Jsou to superpredátoři určení k tomu, aby lovili ostatní rasy až do jejich vyhubení. Mezi hvězdami napadají se zuřivým hladem, kobylkám podobné, flotily cizáků lidské Impérium a ostatní národy. Tento druh biomechanických monster je veden jen jediným jednoduchým účelem, nasytit se! Pohlcením biomasy celých světů tyranidi sílí, zatímco absorbují genetický materiál, takže se mohou vyvinout do ještě zabijáčtějších strojů.

Tyranidi putují vesmírem jako kobylky. Pokud je něco nezastaví, což rozhodně není jednoduché, tak na své cestě stravují jednu planetu za druhou, ze zkonzumované biomasy dále posilují své řady a ze získaného genetického materiálu vytvářejí nové druhy svých vražedných nestvůr. Ze životem kypících planet za nimi zůstávají jen mrtvé skály, na kterých není nic. Vůbec nic. 

Existuje celá řada knih, některé vychází i u nás pod hlavičkou nakladatelství Polaris, které vysvětlují řadu známých, ale i méně známých událostí a ještě více prohlubují hráčské znalosti a posunují hraní na vyšší stupeň. Samotný Games Workshop vybízí hráče k příběhovému hraní v takzvaných globálních kampaních. Politické a vojenské scénáře popisující rozsáhlé válečné akce. Hráči účastnící se kampaně shromažďují výsledky všech bitev, výsledky jsou zpracovány do tabulky a podle toho je upraven vývoj příběhu. To umožňuje hráčům mít přímý dopad na příběh, například pozadí 13. Černé křížové výpravy v Eye of Terror campaign z roku 2003. Hráči s příslušností Chaosu měli získat pevná postavení na strategicky důležitém světě Cadii. V roce 2006 následoval The Fall of Medusa V, ve kterém všech osm hlavních mocností soupeří o důležitý svět, ale s vlastními plány a cíli. S osmou edicí pravidel, která vyšla minulý rok, spustil Games Workshop novou kampaň s názvem The Fate of Konor ( Osud Konoru ). Asi nejlepší ze všeho je možnost, že si zrovna tu vaši konkrétní bitvu vyberou spisovatelé románů a zakomponují jí do své knihy.

Když už jsme u knih, nejlepší bude začít ikonicky, stejně, jako začíná téměř každá kniha a konečně se trošku ponořit do příběhového pozadí.

Píše se 41. milénium. Po více než sto staletí sedí Císař na svém zlatém trůnu Zemi.
Je pánem lidstva z vůle bohů, pánem milionů světů, díky svým nevyčerpatelným armádám. Je hnijící mršinou, která neviditelně hluboce strádá díky moci Temného věku Technologie.
Je mrchožroutským pánem Impéria, pro něhož jsou denně obětovány tisíce duší, aby nikdy opravdu nezemřel.
I ve stavu nesmrti Císař pokračuje ve své bdělosti.
Mocné válečné flotily křižují démony nakažené miazma warpu, jedinou cestu mezi vzdálenými hvězdami, osvětlenou jen Astronomicanem, psychickou manifestací Císařovy vůle. Jeho jménem vedou obrovské armády boje na nespočetných světech. Nejskvělejší z vojáků jsou Adeptus astartes, Hvězdná pěchota, biologicky upravení superválečníci. Mají mnoho druhů ve zbrani, mezi jinými i Imperiální gardu a obranné síly mnoha planet, neustále bdící inkvizici a technokněží Adepta mechanika.
Ale i přes toto obrovské množství je jich stěží dost, aby mohli vzdorovat neustálé hrozbě vetřelců, kacířů, mutantů a jiných, mnohem horších tvorů.
Žít v takové době znamená být jedním z miliardy, smířit se s životem v nejkrutějším a nejkrvavějším představitelném režimu.
Zapomeňte na moc techniky a vědy, protože ta je z větší části pro lidstvo navždy ztracena.
Zapomeňte na příslib pokroku a porozumění, protože v děsivá temnota budoucnosti není nic než válka.
Mezi hvězdami neexistuje smír, jen nekonečné krveprolití, masakry a škodolibý smích žíznících bohů.

A právě kolem Adeptus astartes - Space Marines se vše točí. Nicméně klíčovým bodem byla takzvaná Horova hereze.

Horova Hereze, či Horovo Kacířství, byla strašlivým konfliktem, který zachvátil vznikající Impérium v 31. tisíciletí a málem způsobil jeho zkázu. Byla to nejhorší občanská válka, jakou kdy říše lidí zažila. Byly to časy, kdy se bratr obracel proti bratrovi, syn proti otcovi. Vojevůdce Horus, nejlepší z primarchů, propadl vábení Chaosu a postavil se vládě Císaře. Jen málo chybělo, aby bylo tehdy lidstvo uvrženo do temnoty větší, než jaká byla kdy předtím.

Největší tragédií, jakou Horus způsobil, bylo zničení Císařových vyvolených - nejen primarchů, ale i vesmírných mariňáků. Rebelové šířili síly Chaosu kamkoli vkročili. Po celé galaxii sílil Chaos a lidé byli nuceni vyznávat jeho hodnoty. Císařův duch pomalu slábl, jak byly lepší lidské vlastnosti przněny a potlačovány přítomností Chaosu.

Kdo by chtěl vědět více, pomůže jistě tento odkaz: 
https://svety.wargaming.cz/svety/info/obecne40k/horova-hereze

Warhammer 40000 wargame
Je stolní válečná hra miniatur vyráběná společností Games Workshop a je zasazená do fiktivního dystopického sci-fi vesmíru. Hra byla vytvořena Rickem Priestleyem v roce 1987. Člověk by řekl, že jde o staříka a hra bude i po herní stránce dost zkostnatělá. Částečně musím souhlasit, základy jsou relativně stejné, ovšem její tvůrci v různých intervalech vydávají nová pravidla, která vylepšují nebo jen upravují nebo zpřístupňují ta stará. Právě minulý rok vyšla zcela nová pravidla, která celý koncept od základu přepracovala a celá hra se díky tomu zjednodušila, urychlila a nezatěžuje hráče neustálým listováním v pravidlech a pravidlech upravující jiné pravidlo a podobně, jako tomu bylo dříve. Staří hráči se vracejí a komunita zase ožila a co je hlavní, přilákala nové hráče, které znechucovala právě složitost pravidel. Jistě, v tak velké hře se objeví občas trhliny, některé bývají dost často uměle vytvořeny samotnými hráči, kteří hledají mezeru v pravidlech a jejich různému výkladu. Ale zpět ke hře.

Hráči si mohou individuálně sestavit a nabarvit miniaturní figurky, které představují futuristické vojáky, monstra, válečná vozidla apod. Tyto figurky jsou seskupovány do jednotek a armád, které jsou poté postaveny proti ostatním hráčům. Každá jednotka stojí určitý počet bodů, které určují hodnotu figurky. Hráči bojují tak, aby měli přibližně stejný počet jednotek ( bodů ), tudíž každý hráč má k dispozici zhruba stejné množství jednotek, které umístí na bitevní stůl s terénem, který je ručně vyrobený nebo koupený. Hráči si pak zvolí scénář, od jednoduchých až po větší střetnutí nebo dokonce bitvy zahrnující mnoho variabilních cílů. Modely jsou fyzicky přesunovány po stole, přičemž vzdálenosti mezi modely hrají ve výsledku boje důležitou roli.

Na počátku každé hry jsou určena pravidla a cíle pro danou bitvu. Hráčům jsou uvedeny základní cíle, které se pohybují od obrany nebo dobytí části desky, až po zničení nepřátelských jednotek. Další pravidla mohou představovat podmínky pro boj v noci nebo v prostředí, které ovlivňují schopnosti jednotek. Tyto scénáře mohou být jednoduché, kdy na dohrání stačí hodina, nebo mohou být poměrně složité a vyžadují několik hodin nebo dokonce dní. Řada scénářů může být propojena do kampaně, kde dva i více hráčů bojují proti sobě ve více bitvách. Tyto kampaně mohou mít svá vlastní speciální pravidla a jsou zpravidla svázána dohromady s dějem, který se vyvíjí na základě výsledků jednotlivých scénářů. Mnoho scénářů a kampaní navrhuje Games Workshop a jsou vytištěny v kodexech nebo časopise White Dwarf. Přesto si hráči mohou vymýšlet své vlastní scénáře nebo stavět nové kampaně z předpřipravených scénářů.

Oficiální Česká pravidla.
https://www.games-workshop.com/resources/PDF/40k/warhammer_40000_cs.pdf

A tímto bychom představování herního světa a wargamingové hry z prostředí Warhammer 40000 ukončili. Příště si představíme nějakou konkrétní deskovou hru, kterou máme rovněž k dispozici v Třešti. Herně a svými pravidly jsou určitě přívětivějšími než nekompromisní wargaming.

© 2016 Jaroslav Dvořák. Václavské náměstí 1, Praha, 110 00
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky